Význam slova influencer
- (společnost) člověk, který má vliv na významné množství jiných lidí, nejčastěji prostřednictvím sociálních sítí (youtubeři, instagrameři), čehož se četně využívá v marketingu pro propagaci produktů nebo služeb
- Kdo je influencer
- Jak poznat vlivného influencera?
- Počátky influenceringu
- Nejznámější influenceři z České republiky a ze Slovenska
- Předpokládaný vývoj influenceringu do budoucna
- Falešní influenceři kazí oboru pověst
- Dělení influencerů
- Co je influencer marketing?
- Celebrity v roli influencerů
- Skrytý influencer
Kdo je influencer
O influecerech a influencerkách se mluví jako o vlivných uživatelích internetu, kteří umí pomocí vytvářeného obsahu, vybudovaných kontaktů a širokého publika sledujících úspěšně ovlivnit velkou skupinu dalších uživatelů internetu. Velký potenciál mají v marketingové oblasti, protože dokážou komerční sdělení poslat do vhodné komunity důvěryhodným a přirozeným způsobem. Snaží se přitom, aby sdělení nebylo vnímáno jako prvoplánová reklama, ale tip či doporučení influencera na základě vlastních zkušeností.
Jak poznat vlivného influencera?
- Influencer či influencerka si vytvořili kolem sebe velkou komunitu lidí pravidelně sledujících jeho příspěvky.
- Jeho komunita vznikla v konkrétním prostředí, tedy například na Youtube, Instagramu, Twitteru, Facebooku, LinkedInu, či dalších sociálních sítích. Někteří influenceři jsou aktivní jenom na jedné sociální síti, další jich využívají na internetu několik nebo dokonce směřují svůj vliv i do dalších médií mimo internet. Před masivním nástupem sociálních sítí se influenceři prezentovali na internetu nejčastěji formou blogu.
- Influencer se orientuje v tématu, kterého se týkají jeho příspěvky. Například bloggerka publikující příspěvky o kosmetice bude mít v této oblasti mnohem širší znalosti než komunita, která ji sleduje.
- Roli hrají vlastnosti a charakter osobnosti. Každý influencer ale nemusí působit důvěryhodně, nestranně a propagovat dobré věci, a přesto dokáže i tak ovlivnit široké spektrum lidí.
- Významným faktorem je čas. Vlivným se influencer může stát například jenom na určitou dobu, kdy je téma, kterým se zabývá, populární. Jakmile vlna zájmu o dané téma pomine, zapadne.
Vliv influncera je možné hodnotit na základě celé řady různých kritérií, například počtu shlédnutí příspěvků za měsíc, prolinkování (počet linků směřující na blog nebo z něj), četnost postů (čili četnost zpráv za určitý definovaný čas), mediální citovanost, index interesovanosti (frekvence odpovědí a citací sledujících) apod.
Počátky influenceringu
Už v 90. letech 20. století můžeme i u nás vysledovat první stopy influenceringu. Herci či zpěváci propagovali prostředky na hubnutí, prací prášky nebo třeba ojetá auta. Tehdy se jednalo o reklamu v televizi. Dnes jsou ale nejefektivnějším komunikačním nástrojem sociální sítě, proto se influenceři pohybují právě na nich. Marketingové průzkumy z roku 2016 naznačují, že až 90 % zákazníků bere doporučení svých oblíbených influencerů jako závazná, zatímco klasickým formám reklamy věří jenom třetina lidí. Masový rozvoj influenceringu je záležitostí let 2010-2019.
Nejznámější influenceři z České republiky a ze Slovenska
David Dobrik (*1996), Slovák z Košic, který žije v USA. Na YouTube má přes 12,6 milionu followerů, na Instagramu přes 8 milionů. Věnuje se například životu v Los Angeles.
ViralBrothers, české duo Petr Melicherik (*1986) a Jiří Michna (*1981), které se zaměřuje na tvoru virálních videí v angličtině, šíří je zejména na YouTube. Na YouTube mají 2,8 milionu odběratelů, na Instagramu přes 213 tisíc.
Daniel Štrauch (*1996) - pochází z Bratislavy a je známý pod přezdívkou GoGo. Na svém účtu na YouTube se zaměřuje na let´s play, tedy komentování vlastního hraní videoher, provozuje kanál na denní vlogy (video blogy). Má dva psy, přičemž Maggie se objevuje i v jeho videích. Na YouTube má 1,8 milionu odběratelů, na Instagramu přes 900 tisíc.
Předpokládaný vývoj influenceringu do budoucna
- Značky se snaží pěstovat dlouhodobé vztahy s influencery, nejde jenom o krátkou či dokonce nárazovou spolupráci na jednu kampaň.
- Klade se větší důraz na video a audio příspěvky.
- Uživatelská základna na Facebooku většinou stagnuje nebo klesá.
- Roste význam Instagramu jako nástroje pro úspěch influencera.
- Na Instagramu se zvyšuje popularita aplikace IGTV, která sbližuje uživatele a jejich oblíbené tvůrce. Sama vám nabídne videa vašich oblíbených tvůrců, jejich vyhledávání a přehrávání je mnohem snadnější.
- Značky se při výběru influencerů zaměřují spíše efektivitu celé akce než jenom na počet sledujících.
- Zveřejňování spolupráce se stává normou.
- Značky mají více influencerů, nespoléhají jen na jednoho.
- Firmy bojují proti falešným propagátorům svého zboží a služeb. Mnoho firem se staví proti snahám některých influencerů získat zboží nebo službu za recenzi. Takovým někdy i zakazují i vstup do svých prodejen, protože preferují dlouhodobou spolupráci a hledají influencery vyznávající stejné nebo podobné hodnoty jako jsou ty jejich.
- Účast celebrit v kampaních už není tak důležitá.
- Roste důležitost různých platforem influenceringu, stanou se důležitým nástrojem pro firmy, které chtějí vytvářet vlastní influenceringové kampaně.
- Vzroste podíl zákazníků a zaměstnanců, kteří v rámci kampaní budou obhajovat značku.
- Regulace a větší prosazování této formy komunikace zefektivní celé odvětví influenceringu.
- Společnosti budou slučovat dohromady marketing obsahu, ovlivňování zákazníků i sociálních médií.
Falešní influenceři kazí oboru pověst
Na pověsti skutečných influencerů, kteří se této formě komunikace věnují dlouhodobě, cíleně a poctivě a mají vybudovanou strategii a skutečně masivní základnu fanoušků, se přiživuje i řada „rádoby“ influencerů. Ti velmi často chtějí například u hoteliérů ubytování a jídlo zadarmo, výměnou například jenom za to, že fotky z hotelu a pobytu pověsí na svůj instagramový účet. Jde jim v první řadě o to, získat službu zadarmo, influencering neberou vážně a na jeho popularitě se chtějí hlavně přiživit. Řada hoteliérů, restauratérů i poskytovatelů služeb jiných služeb se vůči tomuto trendu i poměrně ostře vymezuje. Skutečné poctivé inluencery ale neodsuzují. Jde jim především o to, oddělit poctivé influencery od těch, kteří se pouze hledají cesty, jak něco získat zadarmo.
Dělení influencerů
Evangelista je influencer, který svoji komunitu informuje hlavně o novinkách v oblasti, které rozumí, tedy vlastně „šíří evangelium“. Často bývá spojený s nějakou značkou, ale nemusí to být pravidlem. Například odborník přes smartphony propaguje novinky určité značky.
Opinion leader je člověkem, který disponuje potenciálem ovlivňovat veřejné mínění na sociálních sítích. V tématu, o němž mluví či píše, se výborně orientuje, mnohdy je v daném oboru profesionálem. Často zůstává nezávislým, a proto jsou jeho příspěvky brány jako důvěryhodné.
Trendsetter patří k osobám určujícím na sociálních sítích nové trendy. Je vizionářem, který dokáže dávat věci do souvislostí, objevovat nové směry a vhodným způsobem je rozšiřovat ve své komunitě. Může, ale nemusí být spojen s konkrétními značkami.
Co je influencer marketing?
Využití influencerů pro reklamní účely se nazývá influencer marketing. Obvykle jde o spolupráci eshopů s instagramery a youtubery, kteří oslovují široké publikum. Influenceři dostanou od firmy domluvené finanční částky za to, že ve svých příspěvcích budou prezentovat značku firmy nebo její konkrétní produkty.
Celebrity v roli influencerů
Do skupiny influencerů se ale nezahrnují jenom lidé, kteří mají na svých instagramových nebo youtuberských či jiných účtech desítky či stovky tisíc sledujících. Roli influencera může hrát například i místní celebrita, která dokáže různými způsoby prezentace ovlivnit širokou skupinu lidí.
Skrytý influencer
Specifickou kategorií influencerů je tzv. informal influencer, který se také označuje za skrytého influencera. Jde o zaměstnance podniku schopného ovlivnit svoje kolegy a spolupracovníky. Díky těmto influncerům je pro vedení podniku snazší jednání se zaměstnanci. Influencer je zde mezičlánkem schopným tlumit konflikty, vytvářet pozitivní vztahy ve firmě.
Komentáře
Přidat nový komentář